In de afgelopen maanden hebben wij meldingen ontvangen van schepen die bij zwaar weer een anker hebben verloren. Wanneer een anker op de ankerplaats of in de haven verloren gaat, zullen de autoriteiten in de meeste gevallen opdracht geven voor een zoek- en bergingsoperatie. Aangezien een verloren anker formeel als “wrak” wordt beschouwd, kan de overheid deze opdracht in bepaalde gevallen ook rechtstreeks aan de NNPC als verzekeraar geven.
Omdat de overheid er ook voor kan kiezen om zelf een zoek- en bergingsoperatie te organiseren, is het van belang dat een dergelijk verzoek snel wordt opgepakt. Samen met onze lokale correspondent brengen wij dan de mogelijkheden in kaart. Om dit goed te kunnen beoordelen, vragen wij om in ieder geval de volgende informatie te aan ons door te sturen:
- Incidentrapport van het schip
- Meldingen bij de agent en de lokale autoriteiten
- Afmetingen en gewicht van het anker (en eventueel de ankerketting)
- De exacte locatie waar het schip zich bevond op het moment van het incident (lengtegraad en breedtegraad), plus een kopie van de ECDIS-data
- Aankoop- en marktwaarde van het anker
Afhankelijk van de mogelijkheden en offertes zal de NNPC met de autoriteiten tot een akkoord proberen te komen over de benodigde tijd en inspanningen voor het zoeken en, indien gevonden, bergen van het anker.
Wij adviseren onze leden om het verlies van een anker of ankerketting onmiddellijk te melden bij het NNPC-claimsteam op claims@nnpc.nl. Voor eventuele vragen of opmerkingen over dit onderwerp kunt u contact opnemen via hetzelfde e-mailadres of telefonisch op +31(0)50 534 321