Met ingang van 1 januari 2024 zijn voor schepen met een bruto tonnage (GT) van 5000 GT of meer de EU ETS eisen van toepassing. Rederijen die er niet in slagen aan deze eisen te voldoen riskeren boetes van 100 euro per ton CO2-equivalent en daarenboven mogelijk aanvullende straffen die de EU en haar individuele lidstaten kunnen opleggen.
De BIMCO heeft in de afgelopen periode een aantal clausules gepubliceerd die specifiek zijn geschreven om de operationele gevolgen van het systeem te ondervangen. Wij adviseren leden om deze clausules desgewenst op te nemen in hun bevrachtingsovereenkomsten
- BIMCO’s ETS emissiehandelsregelingsclausule voor tijdcharterpartijen 2023
- BIMCO’s ETS emissieregeling vrachtclausule voor Voyage Charter-partijen 2023
- BIMCO’s ETS emissieregelingstoeslagclausule voor Voyage Charter-partijen 2023
- BIMCO’s ETS toeslag voor overdracht van emissierechten voor reischarterpartijen 2023
Deze clausules zijn beschikbaar via de volgende link: https://www.bimco.org/contracts-and-clauses/bimco-clauses
Door deze clausules op te nemen kunnen leden ervoor zorgen dat de verantwoordelijkheden tussen eigenaren en bevrachters op grond van de ETS goed zijn geregeld. Daarnaast heeft BIMCO ook aanvullend de SHIPMAN Emission Trading Scheme Allowances Clause 2023 gepubliceerd waarin de verhouding tussen een scheepseigenaar en diens manager zijn geregeld.
Leden die verdere vragen hebben over dit onderwerp of over de implementatie van de bovenstaande clausules in hun bevrachtingsovereenkomsten worden uitgenodigd contact op te nemen met het NNPC-claims team via claims@nnpc.nl.