Via dit artikel willen wij graag het sanctiebeleid voor de havens van Noord-Cyprus opnieuw onder de aandacht brengen van onze leden en verzekerden. Dit omdat de Cypriotische autoriteiten hebben geconstateerd dat een aantal schepen illegaal de haven van Famagusta hebben aangedaan en zij daarover hun beklag hebben gedaan bij de Nederlandse overheid.
Het sanctiebeleid
Zoals bekend is er sinds 1974 een sanctiebeleid van kracht voor alle schepen die de havens aandoen in het door Turkije bezette deel van Noord-Cyprus. Dit beleid heeft concreet betrekking op de havens van Famagusta, Karavostasi en Kyrenia welke, op grond van “Order of Council of Ministers of the Republic of Cyprus 3 okt. 1974”, zijn gesloten voor alle schepen. Met deze maatregel wil men allereerst en bovenal de soevereiniteit van de Republiek Cyprus over de havens in stand houden. Een tweede reden voor de sluiting is dat vanwege het wegvallen van de effectieve controle over de territoriale wateren en genoemde havens, de navigatie veiligheid niet langer gegarandeerd kan worden.
Gevolgen van overtreding
Wanneer de sanctieregeling wordt overtreden kan de kapitein en/of eigenaar van het betreffende schip door de Cypriotische autoriteiten worden vervolgd. Wordt men schuldig bevonden dan kan dit resulteren in een geldboete, een gevangenisstraf van maximaal 2 jaar óf een combinatie van beide. Wij herinneren u er aan dat de NNPC geen dekking biedt voor handel die in strijd is met opgelegde sanctieregimes. Het blijft dan ook van belang dat u als lid of verzekerde zelf de benodigde due diligence onderzoeken uitvoert. Mochten daar vragen over zijn dan assisteren we graag.