Op 10 oktober 2022 heeft de NNPC een workshop verzorgd over de aankomende wet- en regelgeving rondom het reduceren van broeikasgassen in de scheepvaart. De hoofdsprekers tijdens deze workshop waren Mark Smith van een van onze herverzekeraars North of England en advocaat Ton Jumelet van Dock Legal Experts. Dit artikel betreft een samenvatting van de workshop.
Allereerst heeft Mark de drie belangrijkste maatregelen die de ‘International Maritime Organization (IMO)’ en de EU hebben opgelegd toegelicht, namelijk:
- European Union Emissions Trading Scheme (EU-ETS);
- Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI)/Energy Efficiency Design Index (EEDI);
- Carbon Intensity Indicator (CII).
- Vanaf 2024 zal de maritieme sector worden opgenomen in de EU-ETS. Hierin moeten schepen boven de 400GT voortaan emissierechten kopen om hun uitstoot te compenseren.
EEXI geldt voor alle schepen die gebouwd zijn vóór 2013 en groter zijn dan 400GT. EEXI wordt bepaald aan de hand van de hoeveelheid CO2 die bestaande schepen per ton vracht en nautische mijl uitstoten. Om de score hiervan te bepalen wordt gekeken naar het technische ontwerp van het schip waarna eenmalig een certificaat zal worden afgeven. Dit certificaat moet al op 1 januari 2023 aan boord zijn.
Voor nieuw te bouwen schepen was er sinds 2013 al een gelijke regeling in werking genaamd EEDI.
De CII meet de operationele efficiency van schepen en is verplicht voor alle schepen groter dan 5000GT. Op basis van het continu monitoren en meten van de efficiëntie wordt een label van A tot en met E toegekend. Hiermee wordt aangeduid hoe efficiënt een schip de lading vervoert waarbij A het meest efficiënte label is en E het minst. Het kantelpunt ligt bij label C, scoort een schip lager (D of E) dan voldoet men niet aan de eisen. Als het desbetreffende schip drie jaren op rij een ‘D’ haalt, of één keer een ‘E’, dan dient er ook een correctieplan te worden ingediend bij diens Classificatiebureau. Verder is het van belang om te weten dat het CII label per schip kan verschillen, ook als het zusterschepen betreft. Aangezien de efficiëntie van een schip beïnvloed wordt door de wijze waarop maar ook waar het schip gemanaged wordt, kan het voorkomen dat twee schepen die technisch exact gelijk zijn toch hele verschillende CII-labels krijgen.
Het moeten voldoen aan efficiëntie eisen kan ook juridische gevolgen hebben, zeker omdat CII, in tegenstellig tot het eenmalige EEXI-certificaat, een jaarlijks terugkomende vereiste is. Ton Jumelet heeft in zijn presentatie dan ook een aantal concrete voorbeelden genoemd van zaken waar scheepseigenaren tegenaan kunnen lopen zoals disputen over Vessel Performance. Het kan voor de CII-score immers gunstiger zijn om langzamer te varen met als gevolg dat je er langer over doet, of een net iets andere (maar langere) route te pakken. Het is dan ook belangrijk om hier van tevoren duidelijke afspraken over te maken en deze vast te leggen in de charterparty.
De CII-clausule van BIMCO wordt in oktober/november 2022 verwacht. Hierin komen onder andere de verantwoordelijkheden voor een niet-conform of niet-geoptimaliseerd schip en de consequenties voor het niet halen van de CII aan bod.
BIMCO heeft een transitieclausule voor de EEXI vereisten gepubliceerd, deze is te vinden op:
https://www.bimco.org/contracts-and-clauses/bimco-clauses/current/2021_eexi_transition_clause
Mocht u naar aanleiding van dit artikel of van de workshop nog vragen hebben dan kunt contact met ons opnemen via info@nnpc.nl.