info@nnpc.nl+31 (0)50 534 32 11
    • Nederlands
    • Engels
    • Duits
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Excellent verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search
    START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Excellent verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search

    Verslag workshop EEXI/CII NNPC 10 oktober 2022

    Gepubliceerd op 5 maanden geleden

    Op 10 oktober 2022 heeft de NNPC een workshop verzorgd over de aankomende wet- en regelgeving rondom het reduceren van broeikasgassen in de scheepvaart. De hoofdsprekers tijdens deze workshop waren Mark Smith van een van onze herverzekeraars North of England en advocaat Ton Jumelet van Dock Legal Experts. Dit artikel betreft een samenvatting van de workshop.

    Allereerst heeft Mark de drie belangrijkste maatregelen die de ‘International Maritime Organization (IMO)’ en de EU hebben opgelegd toegelicht, namelijk:

    • European Union Emissions Trading Scheme (EU-ETS);
    • Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI)/Energy Efficiency Design Index (EEDI);
    • Carbon Intensity Indicator (CII).
    • Vanaf 2024 zal de maritieme sector worden opgenomen in de EU-ETS. Hierin moeten schepen boven de 400GT voortaan emissierechten kopen om hun uitstoot te compenseren.

    EEXI geldt voor alle schepen die gebouwd zijn vóór 2013 en groter zijn dan 400GT. EEXI wordt bepaald aan de hand van de hoeveelheid CO2 die bestaande schepen per ton vracht en nautische mijl uitstoten. Om de score hiervan te bepalen wordt gekeken naar het technische ontwerp van het schip waarna eenmalig een certificaat zal worden afgeven. Dit certificaat moet al op 1 januari 2023 aan boord zijn.
    Voor nieuw te bouwen schepen was er sinds 2013 al een gelijke regeling in werking genaamd EEDI.

    De CII meet de operationele efficiency van schepen en is verplicht voor alle schepen groter dan 5000GT. Op basis van het continu monitoren en meten van de efficiëntie wordt een label van A tot en met E toegekend. Hiermee wordt aangeduid hoe efficiënt een schip de lading vervoert waarbij A het meest efficiënte label is en E het minst. Het kantelpunt ligt bij label C, scoort een schip lager (D of E) dan voldoet men niet aan de eisen. Als het desbetreffende schip drie jaren op rij een ‘D’ haalt, of één keer een ‘E’, dan dient er ook een correctieplan te worden ingediend bij diens Classificatiebureau. Verder is het van belang om te weten dat het CII label per schip kan verschillen, ook als het zusterschepen betreft. Aangezien de efficiëntie van een schip beïnvloed wordt door de wijze waarop maar ook waar het schip gemanaged wordt, kan het voorkomen dat twee schepen die technisch exact gelijk zijn toch hele verschillende CII-labels krijgen.

    Het moeten voldoen aan efficiëntie eisen kan ook juridische gevolgen hebben, zeker omdat CII, in tegenstellig tot het eenmalige EEXI-certificaat, een jaarlijks terugkomende vereiste is. Ton Jumelet heeft in zijn presentatie dan ook een aantal concrete voorbeelden genoemd van zaken waar scheepseigenaren tegenaan kunnen lopen zoals disputen over Vessel Performance. Het kan voor de CII-score immers gunstiger zijn om langzamer te varen met als gevolg dat je er langer over doet, of een net iets andere (maar langere) route te pakken. Het is dan ook belangrijk om hier van tevoren duidelijke afspraken over te maken en deze vast te leggen in de charterparty.

    De CII-clausule van BIMCO wordt in oktober/november 2022 verwacht. Hierin komen onder andere de verantwoordelijkheden voor een niet-conform of niet-geoptimaliseerd schip en de consequenties voor het niet halen van de CII aan bod.

    BIMCO heeft een transitieclausule voor de EEXI vereisten gepubliceerd, deze is te vinden op:
    https://www.bimco.org/contracts-and-clauses/bimco-clauses/current/2021_eexi_transition_clause

    Mocht u naar aanleiding van dit artikel of van de workshop nog vragen hebben dan kunt contact met ons opnemen via info@nnpc.nl.

    Vorig bericht
    Actuele situatie Nordstream pijpleiding
    Volgend bericht
    Update EU-sancties – Verduidelijking over het vervoer van bepaalde Russische ladingen

    NNPC Nieuwsbrief

    Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van risicobeheersing? Meld u dan aan voor de maandelijkse NNPC nieuwsbrief:

    Aanmelden

    Neem contact op

    Wilt u meer weten over één van onze verzekeringen, de risicocheck doen of heeft u een andere vraag? Neem contact met ons op.

    Neem contact op

    Noord Nederlandsche P&I Club
    Rijksstraatweg 361
    9752 CH Haren (Groningen)

    Telefoon: +31(0)50 534 321 1
    E-mail: info@nnpc.nl

    PRODUCTEN EN DIENSTEN

    • Excellent verzekering
    • Fixed Premium verzekering
    • Verzekeringen voor de zeevaart
    • Verzekeringen voor de binnenvaart
    • Risicocheck

    DIRECT NAAR

    • Contact
    • Zoek schepen
    • Zoek correspondenten
    • Nieuws en publicaties

    NIEUWSBRIEF

    Ik wil graag de digitale nieuwsbrief van NNPC ontvangen.

    Aanmelden

    VOLG ONS OP

    © 2023 NNPC – Alle rechten voorbehouden | Colofon | Privacy en cookies | Klachtenregeling |

    Beheer cookie toestemming
    Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
    Functioneel Altijd actief
    De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
    Voorkeuren
    De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
    Statistieken
    De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
    Marketing
    De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
    Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
    Bekijk voorkeuren
    {title} {title} {title}