Van 1 september 2024 tot 30 november 2024 zullen de Paris MoU en de Tokio MoU een gezamenlijke inspectie campagne lanceren om bewustzijn binnen de scheepvaartsector te creëren omtrent de vereisten van de Maritime Labor Convention, 2006 (MLC, 2006) en om te controleren of schepen aan deze vereisten voldoen. Deze campagne focust zich op de arbeidscontracten met daaruit vloeiend het loon van de bemanning en zal een aanvulling zijn op de reguliere inspectie.
Voor de inspectie dienen onder andere, toezeggingen en loonbetalingen in lijn te zijn met de vereisten van het crewcontract, de loonbetalingen minimaal maandelijks plaats te vinden en alle zeevarenden een kopie van hun crewcontract beschikbaar te hebben. Het is belangrijk dat de Master in het bezit is van de bovenstaande documenten tezamen met andere relevante informatie om tijdens de inspectie te kunnen laten zien. De geconcentreerde inspectie zal uitgevoerd worden aan de hand van de volgende 10 vragen:
- Is het crewcontract door zowel het bemanningslid als de eigenaar of een vertegenwoordiger van de eigenaar ondertekend?
- Kan het bemanningslid aan boord bij de informatie over zijn arbeidsvoorwaarden?
- Zijn de onderdelen van het crewcontract en de collectieve arbeidsovereenkomst die van toepassing is, die zijn onderworpen aan inspectie van de PSC (reg. 5.2), beschikbaar in het Engels?
- Worden alle, volgens MLC 2006, vereiste onderdelen gespecificeerd in het crewcontract?
- Voldoen de bijzonderheden in het crewcontract aan de MLC, 2006 vereisten?
- Worden loon- en salarisuitbetalingen gedaan in termijnen van niet langer dan een maand?
- Krijgen de bemanningsleden in ieder geval maandelijks een overzicht van de accounts en loonbetalingen?
- Worden de loon- of salarisuitbetalingen gedaan volgens de CBA of het crewcontract?
- Als een betaling aan een bemanningslid ook inhouding heeft, zijn deze dan in overeenstemming met de MLC, 2006?
- Is er een certificaat of bewijsstuk van de financiële zekerheid in het geval van een schadevergoeding bij overleiden, langdurige invaliditeit en repatriëring beschikbaar voor de bemanning?
Let op: Het niet voldoen aan één van de vragen kan al een reden zijn voor de autoriteiten om het schip vast te houden.
Het persbericht van de Paris MoU over de inspectie campagne en de vragenlijst is hier te vinden: Paris & Tokyo MoU Press release
Voor vragen of opmerkingen over dit onderwerp kunt u contact met ons opnemen via underwriting@nnpc.nl of telefonisch op +31 (0)50 534 3211.