Vrachtschade kan gebeuren – maar de risico’s zijn beheersbaar
De Noord Nederlandsche P&I Club (NNPC) verleent al bijna 80 jaar schadepreventiediensten aan haar leden. Schadepreventie speelt een belangrijke rol bij het beheersen van risico’s en is daarom in het belang van alle NNPC-leden, gezien de onderlinge structuur van de Club.
De kapitein en de bemanning spelen een cruciale rol bij het voorkomen van schadeclaims. Deze publicatie is gericht op schadeclaims met betrekking tot vracht en is bedoeld als algemene leidraad voor schadepreventiepraktijken aan boord, die de kapitein en de bemanning tijdens de verschillende stadia van de vaart kunnen helpen om schade aan of verlies van vracht te voorkomen of te beperken.
Vóór het laden
Voordat met laden wordt begonnen, moeten verschillende stappen worden ondernomen:
Algemeen
- Controleer de reisinstructies en zorg ervoor dat de bemanningsleden weten wat er van hen wordt verwacht.
- Bevestig wie verantwoordelijk is voor het laden, sjorren en vastzetten.
- Let met name op ladingsregelingen voor zware lading, IMO-goederen of andere risicovolle ladingen.
- Ga na wat is overeengekomen over het noteren van opmerkingen op het cognossement. Vergeet niet dat het cognossement het bewijs is van de staat van de lading zoals die aan boord van het schip is gebracht. Indien opmerkingen noodzakelijk lijken, maar niet zijn toegestaan, moet de betrokken lading worden geweigerd.
Voorbereiding van het vaartuig
- Zijn de laadruimten goed voorbereid en geïnspecteerd?
- Is het onderruim, en zijn de terugslagkleppen en luikrubbers in goede staat en vrij van resten van vorige ladingen?
Informatie verzamelen en opslaan
- Maak op uw computer een map aan waarin de informatie met betrekking tot de reis op één plaats wordt opgeslagen.
- Voer de eerste diepgangsmeting* uit voordat er vracht wordt geladen.
- Fotografeer en documenteer indien mogelijk de opslagomstandigheden van de lading.
- Zijn alle relevante laaddocumenten (bijvoorbeeld een volledige IMSBC Shipper’s Declaration; verzendersverklaring) en specificaties verstrekt? Komen deze specificaties overeen met de feitelijke lading?
Algemene goede praktijken
- Zorg te allen tijde voor een veilige werkomgeving. Het is belangrijk om dit voor ogen te houden bij het toezicht op de werkzaamheden.
- Zorg ervoor dat de ISM- en ISPS-voorschriften worden toegepast, met name wat betreft veiligheid, wachtdienst en het voorkomen van verstekelingen.
- Onderteken of stempel geen documenten die de rechten van de Eigenaar in gevaar kunnen brengen. Indien u documenten moet ondertekenen, met name documenten in een vreemde taal, vermeld dan onder uw handtekening het volgende: “for receipt only and without prejudice”(alleen voor ontvangst en zonder aantasting van rechten).
Goede praktijken bij het laden
Wij adviseren dat de kapitein en/of de bemanning tijdens het laden voortdurend toezicht houdt op de werkzaamheden. Wij bevelen met name aan dat de kapitein en/of de bemanning:
- Laad-, stuw- en sjorwerkzaamheden fotografeert en documenteert;
- De toestand van de lading naar behoren documenteert, bijvoorbeeld door het voorbeladingsrapport van de kapitein in te vullen*.
- Onmiddellijk na het laden een laatste diepgangsmeting* uitvoert. Het gewicht dat op de vrachtbrief wordt vermeld moet overeenstemmen met de berekeningen.
- Geen “Freight Prepaid” cognossementen afgeeft, tenzij de Eigenaren daartoe uitdrukkelijk opdracht hebben gegeven.
Daarnaast wordt aanbevolen:
- om de ruimen onmiddellijk na het laden te verzegelen in aanwezigheid van vertegenwoordigers van de ladingbelanghebbenden en de bevrachter*.
- om in geval van zware ladingen of projectladingen, ervoor te zorgen dat de lading volgens het sjorplan en de stabiliteitsberekeningen is vastgesjord.
De kapitein is, zelfs onder FIOS-voorwaarden, eindverantwoordelijk voor de zeewaardigheid van zijn vaartuig. Als er op enig moment twijfels zijn over de belading, het vastsjorren of de stuwage, neem dan contact op met het kantoor of de Club voor advies.
Tijdens de vaart
Tijdens de vaart, moet de bemanning:
- De lading, de stuwage en de sjorringen regelmatig controleren. Meld verschuivingen van de lading, binnendringend zeewater, zweten van de lading of andere problemen zo spoedig mogelijk en zorg ervoor dat de controles en de bevindingen in de scheepsjournalen worden vastgelegd.
- Contact opnemen met het kantoor als er sprake is van vermoedelijke of werkelijke schade of verschuiving van de lading. Fotografeer de situatie -indien dit veilig is- en volg de ontwikkelingen.
- Indien u opdracht hebt gekregen om te fumigeren of te ventileren, zeker stellen dat de omstandigheden geschikt zijn om dit te doen. Indien de temperatuur van de lading onverwacht stijgt of er zichtbare rook is, neem dan onmiddellijk contact op met het kantoor.
In de loshaven
Aangezien de meeste problemen met de lading gewoonlijk tijdens of na de loswerkzaamheden worden gemeld, is het van belang dat de bemanning de loswerkzaamheden en alle problemen die zich kunnen voordoen naar behoren documenteert door deze aanbevelingen op te volgen:
- Voer de eerste diepgangsmeting* uit voor het begin van de loswerkzaamheden en de laatste diepgangsmeting* na de loswerkzaamheden en registreer het gewicht van de geloste lading.
- Verwijder de zegels in overeenstemming met het rapport inzake het verbreken van het zegel*. Film of fotografeer het verbreken van de zegels altijd.
- Bespreek de loswerkzaamheden en de werkprocedures van tevoren met de stuwadoors.
- Als de lading in vrachtwagens wordt gelost, houd dan bij hoeveel vrachtwagens er zijn geladen.
- Behoudens andersluidende instructies mag de lading niet worden gelost zonder overlegging van de originele cognossementen.
- Fotografeer en documenteer de loswerkzaamheden. Let met name op onregelmatigheden, zoals morsen of diefstal.
- Wees voorzichtig met wie aan boord wordt toegelaten. Houd een bezoekerslijst bij waarin de volledige naam en hoedanigheid van alle bezoekers worden geregistreerd. Vraag altijd om een identiteitsbewijs en bewaar, indien het experts, advocaten of correspondenten betreft, een kopie van hun visitekaartje in het dossier.
* De NNPC heeft modellen opgesteld van de rapporten met betrekking tot het voorladen, verzegelen en het verbreken van de verzegeling van luiken en diepgangsmeting, waarnaar in deze publicatie wordt verwezen, die beschikbaar zijn op onze website.