Schadeclaims wegens tekorten voorkomen en tot een minimum beperken: goede praktijken en risicobewustzijn
Leden van de NNPC worden regelmatig geconfronteerd met schadeclaims wegens tekorten, met name bij vrachtvervoer in bulk. Veel voorkomende oorzaken van deze schadeclaims zijn onjuiste informatie op het cognossement, het morsen van lading tijdens het lossen, of meetfouten (bijvoorbeeld onjuist uitgevoerde diepgangsmetingen; onjuiste metingen aan de wal; het gebruik van verschillende meetmethoden bij het laden en lossen).
Daarom is het belangrijk dat de bemanning ervoor zorgt dat het gewicht van de lading bij het laden en lossen betrouwbaar en objectief wordt vastgesteld. In dat verband voorziet de NNPC in specifieke maatregelen en goede praktijken om leden te begeleiden bij het voorkomen en minimaliseren van schadeclaims wegens tekorten.
Algemene aanbevelingen
- Het is belangrijk om het totale gewicht van de lading te controleren door zowel in de laadhaven als in de loshaven een diepgangsmeting uit te voeren en na te gaan of de berekeningen overeenstemmen met het door de verladers opgegeven gewicht. Idealiter wordt er voor en na het laden en het lossen een diepgangsmeting uitgevoerd.
- Neem in geval van twijfel contact op met de scheepseigenaar of de Club voor advies en hulp.
- Zorg indien mogelijk dat passende clausules in het bevrachtingscontract worden opgenomen, en verzoek indien nodig om afgifte van bevrachtersbrieven, en spreek van tevoren af hoe het gewicht van de vracht zal worden vastgesteld. Zorg er ook voor dat de bevrachters betrokken blijven bij zaken waarvoor zij verantwoordelijk zijn (bijvoorbeeld door de InterClub-overeenkomst op te nemen).
Algemene aanbevelingen voor laadhavens
- Indien de kapitein twijfelt aan het aangegeven gewicht van de aan boord genomen lading, dient hij ervoor te zorgen dat het door het vaartuig vastgestelde gewicht in het cognossement wordt vermeld of dat het cognossement een passende opmerking bevat, zoals: “Weight established by Shippers figures only, not confirmed by the Carrier” (gewicht uitsluitend vastgesteld door bevrachter, niet bevestigd door vervoerder), “approximate weight only, not confirmed by carrier” (gewicht bij benadering, niet bevestigd door vervoerder).
- Onderteken geen afzonderlijke vrachtdocumenten of certificaten, tenzij deze in overeenstemming zijn met het door het vaartuig vastgestelde gewicht.
Algemene aanbevelingen voor loshavens
- Indien de ontvangers stellen dat er een tekort is, zal de kapitein waarschijnlijk gevraagd worden deze stelling te bevestigen door een protestbrief te ondertekenen. Indien een dergelijk document wordt ondertekend, zorg er dan voor dat de handtekening vergezeld gaat van de woorden “For receipt only, all cargo discharged as according to the bills of lading and terms and conditions of the C/P, all holds empty” (uitsluitend voor ontvangst, alle vracht gelost in overeenstemming met de cognossementen en de voorwaarden van de C/P, alle ruim leeg).
- Wij adviseren om nadat een bulklading is geladen, alle ruimen te verzegelen in aanwezigheid van de vertegenwoordigers van de ladingbelanghebbenden en om dit te noteren in een luikverzegelingsrapport. Een model voor een dergelijk rapport is beschikbaar op onze website.
- Het verwijderen van de zegels in de loshaven moet volgens dezelfde procedure plaatsvinden en moet in een “Hatch Unsealing report” (rapport inzake het verbreken van zegels) worden vastgelegd. Een model voor dit rapport is ook beschikbaar op onze website. Wij adviseren ook om het verbreken van de zegels te filmen of te fotograferen, bij voorkeur met zichtbare datum/tijdregistratie.
Weegmethoden
In de laadhaven is het meestal de verlader die het gewicht van de bulklading voor het cognossement verstrekt. Wij adviseren om de weegprocedure vooraf in de bevrachtingsovereenkomst overeen te komen, idealiter een weegprocedure door middel van diepgangsmeting, of een combinatie van de resultaten van de weegbrug en de aan boord uitgevoerde diepgangsmeting. Andere methoden, zoals het laden bij de silo of het wegen van de vrachtwagens bij de ingang van de haven, kunnen niet worden gecontroleerd en leveren vaak onbetrouwbare bevindingen op, die niet overeenkomen met de werkelijk geladen hoeveelheid.
- In de loshaven wordt het gewicht van de lading vaak vastgesteld met behulp van kraanweegschalen, maar deze methode kan problemen opleveren met ijking of morsen en de ontvangers geven er vaak de voorkeur aan de lading te wegen met behulp van een weegbrug of weging op de plaats van bestemming. Wij adviseren om in de bevrachtingsvoorwaarden te vermelden op welke wijze het gewicht moet worden vastgesteld en dat dit in ieder geval in de haven moet gebeuren. Wij adviseren ook om voor en na het lossen een diepgangsmeting uit te voeren.
De diepgangsmeting
Wij herhalen ons advies om te zorgen dat de kapitein en de bemanning van een vaartuig dat bulklading vervoert, voor en na het laden en lossen altijd een diepgangsmeting verrichten. Een door een ervaren bemanning uitgevoerde diepgangsmeting is een betrouwbaar middel om het ladinggewicht vast te stellen. De nauwkeurigheid ervan hangt echter af van talrijke factoren, waarvan de volgende de belangrijkste zijn:
- Het correct aflezen van de diepgangsmerktekens.
- De toestand van de zee en de bewegingen van het vaartuig, die duidelijk moeten worden geregistreerd.
- Het soortelijk gewicht (d.w.z. gewicht per eenheid; het gewicht per volume-eenheid) van het water in de haven.
- Het leeg scheepsgewicht (light displacement), alsmede de vaste en variabele gewichten aan boord.
- De hoeveelheid ballastwater in de ballasttanks.
- De hydrostatische gegevens van het schip.
De kapitein mag geen door personen met belangen met betrekking tot de vracht opgestelde diepgangsmetingen accepteren of ondertekenen, tenzij ze overeenstemmen met de eigen cijfers van het vaartuig en overeenkomen met het op het cognossement vermelde gewicht.
Luikafdichting
Bij het vervoer van bulklading wordt het verzegelen van de luiken aanbevolen als bewijs dat de luiken tijdens de reis niet zijn geopend. Bij het verzegelen van de ruimen bevelen wij het volgende aan:
- De veiligheidszegels moeten worden aangebracht zodra het laden is voltooid en de luiken zijn gesloten in aanwezigheid van de agenten of vertegenwoordigers van de verlader, die het verzegelingsrapport ondertekenen, waarvan een exemplaar beschikbaar is op de website van de NNPC.
- De verzegeling mag naar goeddunken van de kapitein worden versterkt, maar mag pas bij aankomst van het vaartuig en met inachtneming van de onderstaande punten worden verwijderd.
- De zegels mogen pas na aankomst in de loshaven worden verwijderd in aanwezigheid van de agent en/of een vertegenwoordiger van de ontvangers.
- Er moeten foto’s worden genomen van de ongebroken en de verbroken zegels en het proces moet worden gedocumenteerd met behulp van een passend rapport inzake het verbreken van zegels, waarvan een exemplaar van de NNPC-website kan worden gedownload.
Conclusie
Om schadeclaims wegens tekorten te voorkomen, moet het gewicht van de lading in de laadhaven naar behoren worden vastgesteld en in de vrachtdocumenten worden opgenomen en in de loshaven worden geverifieerd om aan te tonen dat tijdens de vaart geen lading verloren is gegaan. Indien mogelijk moet het schip de walcijfers verifiëren door diepgangsmetingen uit te voeren en de voorwaarden van het bevrachtingscontract moeten duidelijk zijn over de wijze waarop het gewicht moet worden vastgesteld. In geval van twijfel dient de kapitein contact op te nemen met de Eigenaars of met de NNPC en indien nodig kan namens de Eigenaars een onafhankelijke expert worden benoemd om te helpen bij het vaststellen van het ladinggewicht.
Relevante clausules in het onderliggende bevrachtingscontract, waarin het evenwicht tussen de verantwoordelijkheden van de partijen met betrekking tot het gewicht van de lading is vastgelegd, en goede reisinstructies zijn zeer nuttig bij het voorkomen of oplossen van schadeclaims wegens ladingtekort. Voorbeelden van dergelijke clausules zijn: