Wij willen onze leden informeren dat er nieuwe tarieven voor vervuilingsboetes zijn gepubliceerd in Turkije. Op basis van het advies van onze correspondenten noteren wij de nieuwe tarieven als volgt:
- Vervuiling veroorzaakt door tankers die aardolie en aardolieproducten (zoals ruwe olie, brandstofproducten, bilgewater, slib, modder, geraffineerde producten, vette afvalmaterialen, enz.) lozen:
- Tot 1.000 (inclusief) GT: TL 3.184,81 per eenheid GT
- Tussen 1.000 en 5.000 (inclusief) GT: TL Extra 796,23 per eenheid GT
- Meer dan 5.000 GT: Extra TL 79,59 per eenheid GT
- Vuil ballastwater:
- Tot 1.000 (inclusief) GT: TL 580,25 per eenheid GT
- Tussen 1.000 en 5.000 (inclusief) GT: Extra TL 115,76 per eenheid GT
- Meer dan 5.000 GT: Extra TL 18,37 per eenheid GT
- Benzine/aardolieproducten (zoals bilgewater, slib, modder, brandstofproducten, vette afvalmaterialen, enz.) en vuil ballastwater:
- Tot 1.000 (inclusief) GT: TL 1.592,40 per eenheid GT
- Tussen 1.000 en 5.000 (inclusief) GT: Extra TL 318,49 per eenheid GT
- Meer dan 5.000 GT: Extra TL 79,59 per eenheid GT
- Afval en riool geloosd in zee door schepen met een tonnage groter dan 150 GT:
- Tot 1.000 GT – TL 796,23 per eenheid GT
- Tussen 1.000 en 5.000 GT – extra TL 159,25 per eenheid GT
- Meer dan 5.000 GT – extra TL 18,37 per eenheid GT
- Hoge zwavelgehalte in brandstoffen in strijd met IMO-regelgeving:
- Tot 1.000 (inclusief) GT – TL 706,51 per eenheid GT
- Tussen 1.000 en 5.000 GT – extra TL 88,31 per eenheid GT
- Meer dan 5.000 GT – extra TL 17,67 per eenheid GT
Wij noteren dat de Zee van Marmara (inclusief de Bosphorus, de Straat van Çanakkale en de Golf van İzmit) is uitgeroepen tot beschermd gebied en dat boetes daar zullen worden verdubbeld. Daarnaast worden boetes verdubbeld als het schip binnen drie jaar meer dan één keer een boete krijgt opgelegd, en verdriedubbeld bij herhaalde overtredingen binnen drie jaar. Als er gevaarlijke stoffen of afval in zee worden geloosd, bedraagt de boete tien keer het bedrag dat is berekend op basis van de categorie van boetes voor aardolie en aardolieproducten.
Tot slot, als de boete wordt betaald voordat het schip vertrekt of binnen 30 dagen, wordt waarschijnlijk een korting van 25% toegepast en kan de scheepseigenaar de boete met maximaal 2/3 verminderen als er maatregelen worden genomen om de vervuiling op te ruimen.