De afgelopen maanden zagen wij een forse toename van het aantal verstekelingen, met name op schepen die richting het Verenigd Koninkrijk varen. Wij willen onze leden hier graag op attenderen en aan de hand van deze recente voorvallen van advies voorzien.
De frequentie waarmee verstekelingen het Verenigd Koninkrijk proberen te bereiken is dit jaar significant toegenomen, vooral vanuit havens langs de West Europese kust. Tegelijkertijd zien wij een verharding van het immigratiebeleid in het Verenigd Koninkrijk, waardoor het moeilijker wordt om verstekelingen in het Verenigd Koninkrijk van boord te krijgen of te repatriëren.
Wat ons in de afgelopen periode is opgevallen, is dat verstekelingen in deze gevallen vaak in grotere groepen aan boord komen en er sprake lijkt te zijn van een georganiseerde en gestructureerde planning waarbij schepen waarvan bekend is dat zij op het Verenigd Koninkrijk varen specifiek worden uitgekozen. Aangezien de schepen meestal binnen een dag of twee op bestemming zijn, worden verstekelingen vaak pas bij aankomst gevonden, waardoor terugvaren meestal geen optie is.
Wij adviseren om vooral bij het varen op het Verenigd Koninkrijk extra alert te zijn en het risico op verstekelingen te beperken door:
- De bemanning vooraf en doorlopend te informeren en op de hoogte te houden van het risico en bewust te maken van de maatregelen die kunnen worden getroffen.
- De toegang tot het schip zoveel mogelijk te beperken en bezoekers en walpersoneel te registeren en te controleren dat deze voor vertrek daadwerkelijk zijn uitgeschreven. Hou opslag- en woonruimtes, waar mogelijk, gesloten.
- Altijd het dek en mogelijke toegangsroutes voldoende verlichten. Het gebruik van camera’s is ook aanbevolen, uiteraard rekening houdend met de privacy vereisten.
- Voor zover mogelijk in het geval van riskante lading zoals containers, projectlading, nacelles en windmolenbladen te controleren dat er hierin geen verstekelingen zitten verstopt, zelfs als de lading is verzegeld. Wij adviseren vooraf ook contact te zoeken met de bevrachter over de maatregelen die zij zelf treffen en dit zo veel mogelijk te coördineren.
- Voor vertrek de nodige zoekacties uit te voeren van alle ruimtes en locaties waar verstekelingen zich mogelijk kunnen hebben verstopt en de uitkomst hiervan voldoende vast te leggen in het logboek.
Wij willen verder adviseren om een geschikte clausule, zoals de “Bimco Stowaways Clause”, te incorporeren in alle bevrachtingsovereenkomsten. Hiermee worden de verantwoordelijkheden en risico’s verdeeld en is het vaak mogelijk om de bevrachter aan te spreken indien buiten de schuld van het schip om verstekelingen alsnog aan boord komen.
Graag wijzen wij u ook op onze relevante publicaties, zoals de “Stowaway Questionnaire” en First Response formulier. Wij adviseren leden om altijd zo snel mogelijk contact te zoeken met de Club bij de ontdekking van verstekelingen, zodat wij samen met u de risico’s en kosten zoveel mogelijk kunnen beperken.