MINSHIP is een van de grootste en oudste leden van NNPC, met een focus op de Atlantische diepzeemarkt. Het is een uniek bedrijf uit Schnaittenbach, Beieren – een Duitse regio die nu niet bepaald bekendstaat om zijn scheepvaart – met wortels in de kaolienhandel. Vanaf het begin van de tachtiger jaren hebben ze zich gestaag uitgebreid naar Hamburg en vandaag de dag beheren ze een aanzienlijke vloot.
Markus Hiltl is als managing director bij MINSHIP Group sinds 2018 verantwoordelijk voor deze beheerderstaken. Hij werkt echter al veel langer voor het bedrijf en startte er vijfendertig jaar geleden zelfs zijn carrière als inwoner van Schnaittenbach! ‘Ik ben zeer blij om in de scheepvaart te zitten en heb nog geen dag spijt gehad van deze keuze,’ vertelt hij ons. In dit interview praten we openhartig met meneer Hiltl over MINSHIP en de uitdagingen waar de scheepvaart voor staat.
Kunt u ons vertellen over hoe MINSHIP begon?
‘In de beginjaren zaten wij voornamelijk in de kaolienhandel, in bulk en later als slurry, getransporteerd vanuit het Amerikaanse continent naar Europa. Kaolien is een mineraal dat als pigment wordt gebruikt in de papierindustrie, maar ook in porselein en keramiek. Al snel breidden we uit naar andere bulkgrondstoffen en regio’s, geleidelijk aan schepen toevoegend om zo over de Atlantische oceaan en nabije wateren te kunnen varen.’
Bestaat die kaolienhandel nog steeds?
‘Ja, het is nog altijd een van onze pijlers: kaolien die verscheept wordt in droge bulk en als slurry. Tegenwoordig wordt kaolien primair uit Brazilië / het Amazonegebied gehaald, in plaats van onze traditionele bronnen in de VS. Maar zoals ik al zei, we hebben onze transportdiensten ook verbreed naar grondstoffen zoals graan, meststoffen, staal… Eigenlijk alles wat maar bij onze beheerde vloot past.’
MINSHIP beheert ook schepen voor andere bedrijven, toch?
‘In 2017 besloot het bedrijf om onze vloot te scheiden van onze beheerderswerkzaamheden. Dit om onze zichtbaarheid en transparantie te vergroten, en ook om derde partijen als klanten aan te trekken. Vanuit de managementkant bieden we zowel commerciële als technische / bemanningsdiensten aan, om zo de schepen onder onze hoede optimaal te beheren. Dit doen we zowel voor onze eigen vaartuigen als die van anderen. Onder de vijftien schepen die wij momenteel onder onze hoede hebben – waar dit jaar nog drie exemplaren aan worden toegevoegd – bevinden zich moderne en zuinige bulkvervoerders, maar ook multifunctionele “MPP” schepen.’
Hoe verliep uw uitbreiding naar Hamburg?
‘In 2021 namen wij een bedrijf in Hamburg over genaamd Auerbach Bereederung, werkzaam in scheepsbeheer. Dit was tijdens de piek van de coronapandemie. Het kostte ons twee jaar om deze professionals volledig te integreren, waarbij we Hamburgse en Beierse deugden samenbrachten om een hoog serviceniveau te behalen. Vandaag de dag hebben we vijfenvijftig medewerkers, het merendeel hier in Beieren. Het is een jong, ambitieus team met een moderne mindset, gekoppeld aan ervaren leiders. Recentelijk zijn we ons kantoor in Hamburg gaan profileren om ook aan de kust beter zichtbaar te zijn.’
MINSHIP is al lange tijd lid van NNPC. Waarom koos een Duits bedrijf ervoor om met een Nederlandse P&I-club in zee te gaan?
‘Toen ik in 1985 bij MINSHIP kwam, was NNPC al onze P&I-club. De band gaat terug naar onze oprichter, Jürgen W. Ruttmann. Hij werkte vroeger in Rotterdam, in de zeventiger jaren. Daar komt de samenwerking vandaan. Ik ben zelf altijd blij geweest met de dienstverlening van NNPC. Ze zijn erg behulpzaam. Ik vind het een fijn idee om samen te werken met een kleine P&I-club die veel persoonlijke aandacht biedt. In Londen of andere scheepvaartcentra, bij de grotere clubs, krijg je daar niet zoveel van. NNPC is erg goed met het aanpakken van zaken en snel te hulp schieten.’
Welke ontwikkelingen ziet u momenteel in de scheepvaartwereld?
‘Het grote ding van dit moment zijn de diverse geopolitieke conflicten wereldwijd. Vanwege de Russisch-Oekraïense oorlog vermijden wij de Zwarte Zee. We handelen niet met of vanuit Rusland, noch accepteren we Russische ladingen, zelfs niet als er geen sancties op rusten. Vanwege de Houthi-aanvallen vermijden we ook de Rode Zee. Toch zijn we over het algemeen flexibel en gespreid genoeg om goed met deze omstandigheden om te gaan.’
Wat is de grootste uitdaging voor MINSHIP en hoe gaat u daarmee om?
‘De uitstoot van CO2 is zonder twijfel nummer één. CO2-neutraal worden is de grote uitdaging. De Europese Unie heeft daarvoor een systeem met koolstofcertificaten die je dient te kopen opgezet. Een tijd geleden zijn we begonnen met het verjongen van onze vloot. We hebben inmiddels zeer zuinige schepen in ons beheer. Dit helpt ons op weg richting een CO2-neutrale scheepvaart. Digitalisering speelt bij het plannen een grote rol. Maar de scheepvaartwereld is altijd al in beweging geweest, met ups en downs. Wat daar écht mee helpt is het hebben van hoogopgeleide, toegewijde mensen in onze groep. Dat stelt ons in staat om onze vloot succesvol te beheren. Wij doen er daarom alles aan om zo’n team te hebben.’
Uw blik op zaken is zeer positief!
‘De scheepvaart blijft een interessante sector om in te werken. Geen moment verveel je je. Ik ben bijna zestig jaar oud en van plan om mijn ervaring en expertise nog een paar jaar in te brengen, tot het tijd is het stokje over te dragen aan een jongere generatie. Daarmee zit MINSHIP voor de komende decennia gegarandeerd goed.’