De afgelopen maanden heeft NNPC een aantal keer geassisteerd bij problemen bij het vervoer van Palm Kernel Shells (PKS). PKS is een natuurlijk bijproduct van de verwerking van palmolie en komt nog niet voor in de IMSBC-code en moeten dus vervoerd worden conform lid 1.3 van de code. De lading heeft een risico op zelfverwarming maar is vooralsnog niet opgenomen in groep B.
In de meeste gevallen wordt bij belading een vochtgehalte gemeld tussen de 20% en 25% ligt. In de praktijk liggen de werkelijke vochtgehaltes vaak hoger. Als de lading overmatig vocht bevat is het risico hoger dat de lading van zichzelf verhit. In sommige gevallen werden tijdens het laden al temperaturen van meer dan 70°C gemeten, wat een ernstig risico vormt voor de bemanning tijdens het laden en de reis.
Wij adviseren om ruim op tijd de ladingspecificatie en certificaten op te vragen, in het bijzonder de “Shippers Declaration” waarin de kenmerken van de lading en de vereiste voorwaarden voor het vervoer zijn vermeld. Vaak worden deze certificaten niet beschikbaar gesteld met als reden dat de lading als “ongevaarlijk” wordt aangemerkt.
De BIMCO heeft een aantal aanbevelingen gepubliceerd voor het vervoer van PKS. Deze zijn te vinden op:
https://www.bimco.org/news/cargo/20170207_palm_kernel_shells en omvatten de volgende veiligheidsmaatregelen:
- Vraag de ladinginformatie op zoals vermeld in lid 1.3 van de IMSBC Code.
- Controleer de oppervlaktetemperatuur van de lading. Deze mag bij belading niet hoger zijn dan 55°C en het vochtgehalte niet hoger dan 11%.
- Meet en registreer het methaan-, zuurstof- en koolmonoxideniveau tijdens de reis met een gasmeter die werkt op infrarood of thermische metingen. Katalytische sensoren werken niet goed als de zuurstofconcentratie lager is dan 10%.
- Ventileer de laadruimten als het methaangehalte hoger is dan 1% van het volume van 20% LEL.
- Ventilatie is tijdens het vervoer de belangrijkste preventie maatregel. Als het methaanniveau stijgt ondanks goede ventilatie adviseren wij meteen advies in te winnen.
- Aan dek mag niet worden gerookt, gelast of gebruik worden gemaakt van enige vorm van open vuur.
- De bemanning dient de ruimen voor zo ver mogelijk te vermijden en alleen te betreden als de nodige voorzorgsmaatregelen zijn genomen en toestemming is verleend voor het betreden van de ruimen.
- Gebruik water en/of CO2 in het geval van een brand in het ruim. Hou er rekening mee dat methaan kan ophopen met brand gevaar als gevolg.
Als er specifieke vragen zijn, nodigen we onze leden uit om contact op te nemen met NNPC via claims@nnpc.nl.