In het afgelopen jaar is er een toename geweest in het aantal meldingen van boetes die door de autoriteiten in Dakar, Senegal zijn opgelegd in verband met de documentatie en certificaten van het schip.
Elke afwijking, inclusief met betrekking tot de lading of bemanning, kan leiden tot boetes, inbeslagname van documenten of zelfs detentie van het schip. De meest voorkomende categorieën lichten wij nader toe als volgt:
- Boetes voor discrepanties tussen de opgegeven lading en de walcijfers, zowel in het geval van tekorten als overbelading. Om dit risico te beperken is het advies van onze correspondenten om vooraf een surveyor aan te stellen om een draft- of tally survey uit te voeren. In gevallen waarin boetes worden opgelegd, kan de P&I-correspondent assisteren om de zaak op te lossen zodat het schip zo snel mogelijk kan uitvaren.
- Boetes voor fouten bij het opgeven van de scheepsinventaris als deze afwijkt van de werkelijke hoeveelheden aan boord bij aankomst, zoals bunkers, olie en andere smeermiddelen. Het is belangrijk om niet alleen de nauwkeurigheid te controleren maar ook om deze informatie tijdig aan te leveren.
- Boetes voor afwijkingen of fouten in persoonlijke documentatie, zoals paspoorten. Het advies is om alle persoonlijke documentatie zorgvuldig te controleren vóór aankomst.
De International Group of P&I Clubs (IGA) heeft een gids uitgebracht specifiek voor schepen die Senegalese havens aandoen.
Leden die binnenkort van plan zijn naar Senegal te varen kunnen contact opnemen met het NNPC claims team via claims@nnpc.nl.