In verband met dit onderwerp wordt verwezen naar eerdere circulaires over de EU-sancties tegen Rusland, beschikbaar op de website van NNPC.
In juli dit jaar werd het Black Sea Grain Initiative aangekondigd na onderhandelingen tussen de VN, Turkije, Oekraïne en Rusland. Het initiatief was en is bedoeld om veilig transport van landbouwproducten over de Zwarte Zee mogelijk te maken teneinde de voedselmarkten wereldwijd te stabiliseren.
Op 16 november jl. is overeengekomen om het Black Sea Grain Initiative met 120 dagen te verlengen, waardoor de Oekraïense havens van Odessa, Pivdenniy (ex-Joezjny) en Chornomorsk kunnen blijven opereren volgens het huidige regime.
Schepen die onder het Black Sea Grain Initiative opereren, blijven onderworpen aan inspectie door het Joint Coordination Centre (JCC), waarna ze rechtstreeks naar de laadhaven kunnen doorvaren.
Er moet nog steeds rekening gehouden worden met het feit dat aan schepen die na maart 2014 een van de Krim-havens (Sebastopol, Yalta, Kerch en Feodosia) hebben aangedaan, de toegang tot Oekraïense havens zal worden ontzegd. Ook hebben lokale correspondenten ons laten weten dat er nog steeds een risico bestaat op mijnen in het noordwestelijke deel van de Zwarte Zee.
Schepen die van/naar het Zwarte-Zeegebied varen, moeten er rekening mee houden dat de Turkse autoriteiten hebben aangekondigd dat vanaf 1 december 2022 toegang tot de Bosporus en Dardanellen zal worden ontzegd aan alle schepen die ruwe olie van Russische oorsprong vervoeren zonder geldige P&I-verzekering. Schepen die langs deze route varen, zullen formeel een bevestiging moeten kunnen overleggen van hun P&I-club waarin de scheepsgegevens, lading en reis worden vermeld en waarin wordt bevestigd dat de P&I-verzekering geldig en inclusief is voor het schip, de reis en de lading.
Bij verdere vragen met betrekking tot dit onderwerp worden leden uitgenodigd om contact op te nemen met NNPC via claims@nnpc.nl.