Na onderhandelingen tussen het EU-parlement, de EU-commissie en de EU-raad, heeft het Europees Parlement op 18 april 2023 een wijziging goedgekeurd van de EU-regeling voor de handel in emissierechten (ETS), waardoor de maritieme sector in de ETS-regeling wordt opgenomen. De wijziging moet nog definitief worden goedgekeurd door de verschillende nationale vertegenwoordigers van elk EU land. De verwachting is dat dit in de komende weken zal gebeuren.
Door de toepassing van het EU-emissiehandelssysteem (EU ETS) zullen rederijen vanaf 1 januari 2024 moeten betalen voor emissies veroorzaakt door hun schepen. Het EU-ETS schema, dat in 2005 voor het eerst tot stand kwam, is al vele jaren van toepassing op de luchtvaart. De opname van de scheepvaart in het EU ETS-systeem betekent dat ook de scheepvaart vanaf januari 2024 zal moeten toezien op naleving van de EU ETS-regelgeving. Voor 2024 zullen rederijen verplicht zijn om te betalen voor emissierechten van 40% van hun reizen binnen de EU en 20% van de emissies op reizen naar of vanuit de EU. Deze percentages zullen in de periode 2024-2026 stapsgewijs toenemen tot 100% van de emissies op reizen binnen de EU en 50% van de reizen naar of vanuit de EU.
Met de EU ETS-regeling wil de EU haar “Fit for 55” klimaatdoelstelling bereiken en de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 55% verminderen.
Voor een nadere beschrijving van de implicaties voor de scheepvaart van de EU ETS-regeling verwijzen we naar een eerder uitgebrachte samenvatting van Reed Smith, toegankelijk via de volgende link: