Wij verwijzen naar onze eerdere circulaires met betrekking tot de ontwikkelingen en opgelegde sancties aan Rusland vanwege de escalatie van het conflict in Oekraïne. Aan de hand van de adviezen van onze correspondenten informeren wij onze leden graag als volgt:
- De officiële noodtoestand in Oekraïne is verlengd tot 25 april 2022. Alle havens onder Oekraïense controle zijn gesloten. Uit circulaires van de IMO blijkt dat momenteel een aantal schepen onder buitenlandse vlag Oekraïense havens niet kunnen verlaten als gevolg van de situatie in de Zwarte Zee.
- De Oekraïense havens Cherson en Berdyansk worden momenteel bezet door Russische troepen. Er is geen scheepvaartverkeer mogelijk in deze havens.
- In de haven van Marioepol worden momenteel dagelijks bombardementen uitgevoerd door Russische artillerie. De haven en de Zee van Azov worden geblokkeerd door de Russische marine.
- Momenteel is er een verbod voor Oekraïense mannen (leeftijd 18-60 jaar) om het land te verlaten zonder toestemming. Wij begrijpen dat het momenteel dus niet mogelijk is om Oekraïense bemanningsleden te werven vanuit Oekraïne.
- Het repatriëren van Oekraïense bemanningsleden lijkt nog wel mogelijk. De luchthavens van Odessa en Kiev zijn gesloten dus repatriëring van Oekraïense bemanningsleden gaat voornamelijk via de dichtstbijzijnde luchthaven in Roemenië (Boekarest) en Polen (Warschau). Vanaf deze locaties kunnen bemanningsleden per binnenlandsvervoer doorreizen naar Oekraïne.
- In Russische havens geldt nog steeds dat Oekraïense bemanningsleden in sommige gevallen worden geïnterviewd door Russische immigratieautoriteiten en kunnen worden gevraagd naar hun houding ten opzichte van het conflict in Oekraïne en/of toegang tot de haven worden geweigerd. Wij adviseren onze Leden om hun Oekraïense bemanningsleden hierover te informeren en hen aan te raden op deze vragen neutraal te antwoorden.
- In een aantal havens in Zweden en het Verenigd Koninkrijk weigeren stuwadoors momenteel om schepen te bedienen die van en naar Rusland gaan, schepen die Russische import- en exportvracht vervoeren en schepen met de Russisch vlag.
Voor de goede orde wijzen wij erop dat assistentie en advies vanuit de NNPC geen vervanging is voor of onderdeel uitmaakt van de due diligence verplichting van het lid om sanctie-controles uit te voeren. Wij adviseren onze Leden om bij elke verscheping de nodige sanctiecontroles uit te voeren, en om waar nodig een sanctiedeskundige te raadplegen. Ook is van belang te weten dat zelfs indien er geen directe sancties van toepassing zijn, dit geen garantie geeft dat banken of autoriteiten geen beperkingen op zullen leggen. Leden dienen ook rekening te houden met mogelijke praktische problemen bij verschepingen van en naar Rusland, zoals het weigeren van diensten door bijvoorbeeld stuwadoors of bunkerleveranciers.