De afgelopen maanden hebben de P&I Clubs een toename gezien van het aantal meldingen schrootladingen die tijdens de reis ontbranden. Deze stijging is specifiek gerelateerd aan ladingen uit verschillende havens aan de oostkust van de Verenigde Staten enerzijds en in de haven van Gent (België) anderzijds.
Bij het laden van schroot dienen leden ervoor te zorgen dat zij op de hoogte zijn van de ladingspecificaties. “SCRAP METAL” is een specifieke benaming voor bulkladingen (BCSN) in de IMSBC-code. Het staat bekend als een Group C lading op voorwaarde dat het geen fijne metaalkrullen bevatten die bekend staan als ‘swarf’. Indien de lading daarentegen wel “swarf” bevat, zal de lading wellicht eerder onder de benaming ‘FERROUS METAL BORINGS, SHAVINGS, TURNINGS or CUTTINGS UN 2793’ valt, wat een groep B-lading van de IMSBC-code is.
Volgens de IMSBC-code moet schroot vóór belading zo droog mogelijk worden gehouden en mag het niet in de regen worden geladen. Bij natte belading kan dit namelijk het oxidatieproces versnellen, wat kan leiden tot spontane ontbranding. Als de lading andere verontreinigingen zoals hout of vodden bevat, kan dit makkelijker tot ontbranding leiden. Ook wanneer tijdens belading water op de lading wordt gespoten (om het verspreiden van stof tegen te gaan), kan dit het risico op brand vergroten.
We raden onze leden verder aan om waakzaam te zijn bij het laden van schrootladingen en de kapitein en bemanning te instrueren om nauwlettend te controleren op ‘swarf’ of verontreinigingen en daarbij laden in de regen te vermijden. Leden zullen er ook voor dienen voor te waken dat de temperatuur in de lading tijdens belading (en tijdens de reis) regelmatig wordt gecontroleerd. Als de temperatuur bij belading hoger is dan 55 °C, dient de kapitein zijn opdrachtgever hiervan onmiddellijk te informeren. Als de temperatuur tijdens de reis daarenboven oploopt tot 80 °C, wijst dit op een mogelijk brandgevaar en dienen ook hier onmiddellijk maatregelen worden genomen ter reducering van het brandgevaar.
Leden dienen bovendien rekening te houden met het potentiële veiligheidsgevaar voor hun bemanning. Door oxidatie van de lading bestaat het gevaar van acuut zuurstoftekort in besloten ruimtes in het schip. Bij het betreden van dergelijke besloten ruimten dient de bemanning ervoor te zorgen dat zij beschikken over de nodige veiligheidsuitrusting (incl. ademhalingsapparatuur).
Leden worden aangeraden om van hun bevrachters een schriftelijke verklaring te verkrijgen met de bevestiging dat de schrootlading geen ‘FERROUS METAL BORINGS, SHAVINGS, TURNINGS or CUTTINGS UN 2793’ bevat die zelfverhitting bevorderen. Deze verklaring moet, samen met de ladingspecificaties ruim voor de laaddatum worden overlegd zodat deze nog tijdig kunnen worden nagekeken door de scheepseigenaar. Het wordt leden daarbij ook aanbevolen om in bevrachtingsovereenkomsten de aansprakelijkheden tussen de partijen op een duidelijke en ondubbelzinnige manier vast te leggen en daarbij te stipuleren dat de lading correct en volledig is gedocumenteerd (met tijdige voorlegging van de nodige documenten, inclusief de schriftelijke verklaring van verscheper) en dat deze alleen in overeenstemming met IMSBC mag worden vervoerd.
Indien leden assistentie of advies willen met betrekking tot het vervoer van deze ladingen, kunnen zij contact op te nemen met NNPC via claims@nnpc.nl