Noord
Nederlandsche
P&I Club

Jaargang 2018/18 Beslaglegging Antillen

Gepubliceerd op 31 augustus 2018

De voormalige Nederlandse Antillen, Bonaire, Curaçao, St. Maarten, St. Eustatius en Saba worden over het algemeen beschouwd als gunstige jurisdicties voor het beslagleggen op schepen en ladingen. Sinds kort is een toename zichtbaar in deze beslagen op schepen en ladingen welke te herleiden lijkt te zijn naar een recent arbitraal vonnis van de Internationale Kamer van Koophandel (IKvK). 

In de zaak onderhavig aan het arbitraal vonnis werd het voormalig Venezolaanse staatsoliebedrijf PDVSA veroordeeld tot betaling van zo’n 2 miljard USD in schadevergoeding aan ConocoPhillips. Sinds het vonnis van de IKvK gebruikt ConocoPhillips de beslag-vriendelijke jurisdicties van de voormalige Nederlandse Antillen om zekerheid voor hun vordering op de PDVSA te krijgen. Dit doen zij met name door beslag te leggen op ladingen die eigendom zijn of verhandeld zijn aan de PDVSA en die zich aan boord van schepen in deze jurisdicties bevinden. Het gebrek aan mogelijkheden om deze beslagen ladingen te lossen, resulteren in het de facto beslag op schip, dat vanaf dan als drijvende opslag voor de beslagen lading dient.
 
Gedegen onderzoek is vereist wanneer Leden hun schepen zo sluiten dat zij de wateren van de voormalige Antillen betreden, in het bijzonder die van Curaçao. De Club adviseert dat in deze gelegenheden Leden controleren dat Charteraar noch lading op enige wijze verbonden is de aan de PDVSA en dat de lading op geen enkele wijze valt te koppelen aan de Venezolaanse olie-industrie. Leden worden geadviseerd het risico voor tijdverlet en overige kosten in deze omstandigheden contractueel bij hun charteraars te alloceren. 

Verzekeringen voor de zeevaart

Bekijk verzekeringen

Verzekeringen voor de binnenvaart

Bekijk verzekeringen

Verzekeringen voor woonboten

Bekijk verzekeringen

Verzekeringen voor pleziervaart

Bekijk verzekeringen

Neem contact op

Wilt u meer weten over één van onze verzekeringen, de risicocheck doen of heeft u een andere vraag? Neem contact met ons op.

Inschrijven voor de nieuwsbrief