Nu Japan is begonnen met het lozen van behandeld radioactief water in de oceaan, heeft Zuid-Korea actie ondernomen om ervoor te zorgen dat dit afvalwater niet in de Koreaanse waterwegen terechtkomt. Niet alle radioactieve stoffen kunnen namelijk uit het water gefilterd worden. Dat heeft gevolgen voor schepen op deze vaarroutes!
Vanwege de nieuwe maatregelen van Zuid-Korea moeten schepen die ballastwater hebben opgenomen in de havens van de zes prefecturen aan de oostkust van Japan (Aomori, Iwate, Fukushima, Miyagi, Ibaragi and Chiba) aan extra regelgeving voldoen.
Japans ballastwater rapporteren
Zo moeten alle schepen die ballastwater hebben opgedaan in één van deze gebieden 24 uur voordat ze een Koreaanse haven aandoen, het ballastwater rapportageformulier inleveren. Het vervalsen van deze gegevens kan leiden tot detenties en boetes voor het niet naleven van de Ballast Water Management Act.
Vervolgens gelden er voor schepen die ballastwater willen lozen en schepen die dat niet willen in de Koreaanse havens verschillende regels.
Ballastwater lozen
Schepen die ballastwater in Koreaanse wateren willen lozen nadat ze het in één van de zes oostelijke Japanse prefecturen hebben opgedaan, dienen het water eerst buiten de Koreaanse wateren te verversen. Er zullen werknemers van het regionale Maritime Affairs and Fisheries-kantoor aan boord komen om te checken of het ballastwater inderdaad ververst is. Hiervoor nemen ze 1 liter ballastwater af en testen dit op radioactiviteit. Deze test neemt ongeveer 1 uur in beslag. Alleen als de resultaten geen radioactiviteit laten zien, mag het ververste ballastwater zoals gewoonlijk geloosd worden.
Afzien van lozen
Schepen die geen ballastwater willen lozen in de Koreaanse havens moeten aantonen dat er geen ballastwater is geloosd, door minimaal 1 uur van tevoren de relevante documenten aan het regionale Maritime Affairs and Fisheries-kantoor te mailen. De volgende documenten zijn hiervoor nodig:
- Het Ballast Water Record Book
- Logboek
- BWMS operationele gegevens
- Ballastwater tankcapaciteit (foto’s)
Het kantoor zal deze documenten bekijken en ‘non-discharge’ verifiëren voordat het schip vertrekt. Het kan zijn dat er ook nog een inspectie aan boord plaatsvindt. U mag alleen vertrekken als er geverifieerd is dat er geen ballastwater is geloosd.
Hulp nodig?
Voor verdere assistentie kunt u contact opnemen met NNPC, wij staan u graag te woord met advies en assistentie.