Met ingang van 1 januari 2025 is het op grond van het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) niet langer nodig om met bemanning aan boord te varen in de Nederlandse binnenwateren. Vanaf deze datum kunnen partijen een vrijstelling aanvragen om autonoom of op afstand te varen.
Deze wijziging is onlangs aangekondigd door de Nederlandse Minister van Infrastructuur en Waterstaat. Het ministerie ondersteunt sinds 2017 de ontwikkeling van autonoom varen via het “Smart Shipping”-programma, dat experimenten steunt met innovatieve “slimme scheepvaart” op nationale waterwegen. Op afstand bestuurbaar en autonoom varen wordt gezien als een belangrijk onderdeel voor veiliger en duurzamer vervoer over de waterwegen, waarbij automatisering een essentiële rol speelt in het vergroten van de veiligheid, duurzaamheid en concurrentiekracht van de scheepvaartsector.
Voorheen moest elk schip dat op afstand bestuurd of autonoom voer, een fysieke bemanning aan boord hebben. De laatste jaren is er echter steeds meer steun gekomen voor de ontwikkeling en toepassing van innovatieve technieken die onbemand varen mogelijk maken. Er wordt ook gewerkt aan een juridisch kader om autonoom varen in de toekomst te reguleren. In de tussentijd kan hiervoor vanaf volgend jaar alvast een vrijstelling worden aangevraagd via de website van Rijkswaterstaat.
Tegelijkertijd zet de mondiale maritieme scheepvaartindustrie stappen in nieuwe initiatieven, zoals de ontwikkeling van modelregelingen binnen de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) als onderdeel van het initiatief ‘Maritime Autonomous Sea Vessels’ (MASS). De IMO streeft ernaar de MASS Code rond 2028 klaar te hebben, wat ook van toepassing zal zijn op de Noordzee. Meer informatie is te vinden op de website van de IMO.
Deze verandering markeert een belangrijke stap in het ontwikkelen van een wettelijk kader voor de inzet van autonome schepen in Nederland.
Zie ook: