In de afgelopen 12 maanden hebben wij een aantal zaken behandeld in Nederland waarbij een naheffingsaanslag door de Douane werd opgelegd op grond van een afwijkende concentratie van het herkenningsmiddel “Solvent Yellow 124”. Bij dergelijke afwijkingen wordt het schip ervan verdacht niet accijnsvrije brandstof te hebben gebruikt zonder daarvoor de verplichte accijns te hebben betaald.
Om hierop te controleren komen douaniers aan boord om monsters te nemen van de inhoud van brandstoftanks die vervolgens worden getest op de concentratie van het herkenningsmiddel. Op basis van de Uitvoeringsregeling Accijns dienen accijnsvrije bunkers tussen de 6g/1000l en 9g/1000l Solvent Yellow te bevatten. Een afwijking van deze waarde kan voor de Douane voldoende zijn om naheffing op te leggen.
Inmiddels zijn er meerdere gevallen waarin scheepseigenaar tegen de naheffing bezwaar hebben gemaakt en vervolgens bij afwijzing daarvan naar de rechter zijn gestapt. Tot op heden zijn het merendeel van deze procedures in het nadeel van de scheepseigenaar besloten waarbij het volgende opvalt:
- Het besluit tot naheffing komt in veel gevallen pas lange tijd nadat monsters zijn afgenomen;
- Kleine afwijkingen in de concentratie van het herkenningsmiddel zijn al voldoende om een naheffing op te leggen; en
- De scheepseigenaar wordt niet altijd in de analyse betrokken.
Deze factoren waren voor de rechtbank in de meeste gevallen onvoldoende om de naheffing ongegrond te verklaren. In een uitspraak door Rechtbank Gelderland waarbij een scheepseigenaar wel in het gelijk werd gesteld, lag de hoeveelheid Solvent Yellow 124 net onder de vereiste 6g/1000l en zaten er 5 maanden tussen het nemen van de monster en het analyseren daarvan in het laboratorium. Deze uitspraak is vooralsnog de uitzondering.
Wij adviseren leden en verzekerde om bij het bunkeren en gebruik van accijnsvrije brandstof de volgende maatregelen te treffen:
- Bewaar alle aankoop- en leveringsdocumenten;
- Neem per levering verzegelde monster van de bunkers;
- Zorg bij een eventuele inspectie van de douane dat duplicaat monsters worden genomen en aan boord blijven; en
- Reageer tijdig op eventuele communicatie of uitnodigingen van de douane naar aanleiding van een inspectie.
Aangezien de douane in sommige gevallen pas jaren later met een naheffing komt adviseren wij, voor zo ver mogelijk, deze informatie te bewaren, zeker indien bij u aan boord een douane inspectie heeft plaatsgevonden.