‘Wij vinden het belangrijk dat er Nederlands personeel aan boord is, zodat de kennis en kunde hier in ons land blijven bestaan.’ NNPC interviewt Douwe Visser van het Friese Visser Shipping. Wat drijft een van de weinige containertransporteurs in Nederland en welke Friese volkssport loopt als een rode draad door Vissers carrière heen?
Douwe Visser, een Fries van in de zestig, heeft zijn hele leven al gevaren. Eerst tien jaar in de binnenvaart met zijn vrouw nadat hij zijn zeevaartpapieren haalde, maar na 1995 in de zeevaart. Aanvankelijk richting Denemarken op de kleine handelsvaart, later in de containers. Waarom? Omdat zijn kinderen toen naar school gingen én hij in de buurt wilde blijven voor een andere, bijzondere reden…
Visser Shipping verzorgt tegenwoordig containertransport over zee met vijf schepen. Was dat een hele omschakeling?
‘Vanuit de binnenvaart was het eigenlijk niet zo’n grote stap naar de Denemarkenvaart, wat destijds ons werkgebied was. De groei naar onze huidige vijf containerschepen ging bovendien heel organisch. Je hebt een stuurman aan boord die het werk leuk vindt, goed kan varen en zijn kapiteinspapieren krijgt, dan blijkt dat de financiële situatie gunstig genoeg is om er een schip bij te doen. Zo is dat een keer of drie, vier gegaan. Mensen die doorgroeien naar de juiste posities, met het vertrouwen vanuit ons dat het ging lukken.’
Was dit een manier voor u om de risico’s te beheersen?
‘We hebben altijd gehandeld vanuit de gedachte: eerst het geld verdienen, dan pas nieuwe schepen kopen. Dat ging hand in hand. Lichting klaar, schip erbij. Daarnaast proberen we altijd twee stagiaires aan boord te hebben. Die jongens kunnen van daaruit doorstromen naar derde machinist, tweede stuurman… Wij vinden het belangrijk dat er Nederlands personeel aan boord is, zodat de kennis en kunde hier in ons land blijven bestaan. Er stond laatst in Schuttevaer dat er te weinig Nederlandse kapiteins zijn. Wij willen daar een steentje aan bijdragen.’
Er is in verhouding met Duitsland weinig containervaart in Nederland. Hoe komt dat?
‘De grote kantoren die van oudsher in Nederland zitten, zijn allemaal drogeladingbevrachters. Die hebben geen belang bij een containerschip in de vloot, want daar kunnen ze minder aan verdienen. In Duitsland is de situatie juist andersom, daar zitten veel meer containerbrokers. Verdere voordelen waren de geweldig mooie werven vroeger in Duitsland, die breder konden bouwen dan zestien meter, en je had het gunstige KG-systeem. Een reder hoefde maar weinig eigen geld voor een schip in te brengen en kon daardoor snel groeien.’
Jullie hebben dus een mooie uitzonderingspositie op de markt?
‘De Nederlandse markt voor containers is klein en wij zijn een van de weinige partijen hier. Ons grote voordeel is dat we makkelijker loodsvrijstelling krijgen in havens zoals Rotterdam. Toch blijft Hamburg dé plek voor containerschepen. Daar moet je zijn.’
Hoe ontwikkelt de containervaart zich?
‘We hebben twee zeer goede jaren gehad, wat ook wel mocht na tien crisisjaren. Momenteel wordt de markt wat rustiger. We proberen een basis te vinden. Dat blijft een harde strijd, want de containermarkt is er één van vraag en aanbod. Heel competitief. Maar wij redden ons daar goed in, we hebben vertrouwen. Wat daarnaast speelt is dat de schepen zelf groter en duurder worden, en tegelijkertijd duurzamer. Wij spelen daar op in en vergroenen onze vloot. Ons nieuwe schip voldoet aan alle nieuwe regelgeving.’
Hoe ondersteunt NNPC Visser Shipping?
‘Wij zijn trouw lid van NNPC sinds we overschakelden op de zeevaart, vanaf 1995 dus. Dat zegt volgens mij genoeg. In die tijd bouw je een hechte band op. De lijnen zijn kort en er is veel kennis. Het liefst heb je natuurlijk zo min mogelijk met elkaar te maken, want dan zijn er geen schades of problemen. Maar wanneer dat toch gebeurt, zal NNPC ons altijd helpen, zelfs als het niet helemaal onder de polis valt. Dat wordt zeer gewaardeerd.’
U bent een actieve skûtsjesiler. Kunt u voor de niet-Friezen onder ons uitleggen wat dat precies is en hoe fanatiek u daarmee bent?
‘Skûtsjesilen zit in onze genen. Wij komen uit de Friese binnenvaart, die vroeger op skûtsjes dreef: houten of stalen tjalken waar vracht mee werd vervoerd. Vandaag de dag worden daar spannende zeilwedstrijden mee gehouden. Dat zit al generaties in onze familie. Het skûtsjesilen gaat de hele zomer door, maar de belangrijkste wedstrijden zijn het SKS kampioenschap, waarbij we elf wedstrijden varen verdeeld over de Friese meren, waarna de kampioen wordt gekroond. In Friesland gaat het dan nergens anders over. Het is een mooie sport, met strenge regels om het authentiek te houden. Wij trainen daar het hele jaar voor en ja, je kunt je voorstellen dat daar veel tijd in gaat zitten. Dat was, naast de schoolperiode van mijn kinderen, de reden dat we in de containervaart gingen, met vaste schema’s. Zo kon ik het combineren met mijn passie voor het zeilen.’
[Noot van de redactie: sinds het afnemen van het interview werd bekend dat Douwe Visser voor de achtste keer kampioen is geworden van het SKS skûtsjesilen 2024. Hartelijk gefeliciteerd met de overwinning!]
Het skûtsjesilen is dus innig verweven met Visser Shipping?
‘Naast dat ik beiden (meestal) als een hobby zie, ervaar ik inderdaad overeenkomsten: zowel het skûtsjesilen als mijn bedrijf zijn een teamsport die je met z’n allen moet doen. Je hebt er goede mensen voor nodig en weinig verloop. In je eentje kun je nooit bereiken wat je wilt, dan heb je te veel op je bord. Dat is met skûtsjesilen zo en in de containervaart ook.’
Neem contact op
Heeft u een container om te verschepen binnen Noordwest Europa en zoekt u daarvoor een betrouwbare partij? Dan is Visser Shipping de Nederlandse transportprofessional die u nodig heeft. Voor al uw P&I-zaken en scheepsverzekering blijft u uiteraard bij NNPC aan het juiste adres.