‘Bijna overal zie je risico’s ontstaan, of je nu naar de Zwarte Zee gaat, het Suezkanaal of de Zuid-Chinese Zee.’ NNPC interviewt assurantiemakelaars Henk Peter Verbree en Martin Peper, beiden eigenaar van De Noord-Nederlandse Assurantiemakelaars BV, oftewel NNAM. Wat komt er allemaal kijken bij het runnen van een maritiem assurantiekantoor en hoe gaat de branche om met het verhoogde risico van piraterij op drukbevaren zeewegen?
Nadat Martin de hogere scheepvaartschool afmaakte, voer hij tot 1990 en begon daarna als assurantiemakelaar. Samen met zijn oude baas, Hans de Boer, startte hij de voorganger van NNAM. In 2006 nam hij deze samen met Henk Peter en een toenmalige collega over. Henk Peter begon zijn carrière in 1986 als machinist bij de Koninklijke Marine. Hij belandde vervolgens in het verzekeringsvak. Het bedrijf groeide onder hun leiding uit van acht tot inmiddels twintig man.
Wat doet u als assurantiekantoor voor uw klanten?
Martin: ‘Onze relaties zijn voor 90% reders die hun schip verzekerd willen hebben, en alles wat eromheen hangt. Als assurantiemakelaar gaan wij voor hen de markt op. Ook hebben wij veel gerelateerde relaties zoals scheepswerven, hun onderleveranciers en dergelijke, die een ander risicoprofiel en andere verzekeringsbehoeften hebben dan reders.’
Henk Peter: ‘Wij onderhandelen met meerdere verzekeraars om het hele pakket voor hen te verzorgen. Het ligt er maar net aan wat de behoefte is. Voor de gemiddelde reder bestaat het verzekeringspakket uit P&I, Hull and Machinery, Molest, Increased Value, Tijdverlies en bemanningsverzekeringen.’
Waar blinkt NNAM in uit?
Henk Peter: ‘Onze schadebehandeling is buitengewoon goed. Dat is de verdienste van Martin en zijn team! Er zijn elk jaar veel schades. Het gaat dan vaak om grote bedragen. Het is een erg kapitaalintensieve markt en de belangen zijn groot. Onze relaties vertrouwen ons bij de behandeling en verwachten topbegeleiding. Dat krijgen ze bij ons.’
Hoe gaat u daarin te werk?
Martin: ‘Op basis van de expertiserapporten en verzekeringsvoorwaarden maken wij een claimopstelling. Van daaruit zoeken wij naar het maximale voor onze relaties, om hen zoveel mogelijk schadeloos te stellen. Daarvoor moet je heel diep in de omstandigheden en voorwaarden duiken. Het is zeker niet alleen mijn verdienste, ons hele team werkt samen voor dit resultaat.’
Henk Peter: ‘Bij dit team horen natuurlijk ook onze inkopers en andere specialisten. Onze twintig medewerkers zijn verspreid over schade, inkoop van de verzekeringen en het afsluiten van polissen, en daarnaast heb je nog de financiële administratie, polisopmaak en compliance. Voor één schip heb je meerdere dekkingen nodig en sommige dekkingen hebben weer meerdere (internationale) verzekeraars. Deze zoeken wij allemaal bij elkaar. Dat vereist een heel team.’
Martin: ‘Onze zorgvuldigheid betaalt zich uit in langlopende relaties met klanten. Ze blijven bij ons omdat wij goed voor ze zorgen.’
Hoe ziet jullie samenwerking met NNPC eruit, hoe vullen jullie elkaar aan?
Henk Peter: ‘Er is altijd een goede samenwerking tussen ons geweest. Bij lastige zaken zijn de lijntjes kort, we kunnen zo de telefoon pakken of rijden langs. Ook onze relatie met het management daar is sterk. Deze hechte band gaat al zo’n twintig jaar terug. Hierdoor weet je wat je aan elkaar hebt.’
Martin: ‘Als er een P&I-kwestie is, dan laten we de club het voortouw nemen. NNPC is gespecialiseerd in aansprakelijkheid en kan vanuit hun positie als P&I-club een claimant beter tegemoetkomen dan wij. Als er echter een schadegeval is waarbij de P&I-verzekering raakt aan de cascoverzekering, dan springen wij in om te garanderen dat alle belangen bekeken worden, niet enkel de P&I-kant. Wij hebben daar een controlerende functie in. Er is wederzijds vertrouwen tussen ons en NNPC, deze relatie is goed in balans.’
Welke uitdagingen liggen er momenteel in de maritieme branche?
Henk Peter: ‘Onze relaties hebben wereldwijd te kampen met zeer moeizame en instabiele politieke situaties. Spanningen. Bijna overal zie je risico’s ontstaan, of je nu naar de Zwarte Zee gaat, het Suezkanaal of de Zuid-Chinese Zee.’
Martin: ‘Ik zou zeggen dat sanctiewetgeving en piraterij de grootste uitdagingen voor de klant zijn. Aanvallen van de Houthi’s en piraterij zijn een flink probleem in de Golf van Aden. Daar hebben wij dus ook mee te maken.’
Henk Peter: ‘Op het moment dat onze klanten door gebieden moeten die zijn uitgesloten vanwege oorlog of conflict, kunnen wij een ander soort verzekering aanbieden. Omdat de situatie daar vaak zo instabiel is, zijn dat zeer tijdelijke afspraken. Verzekeraars stellen vaak extra eisen aan de reder. Denk bijvoorbeeld aan een Kidnap & Ransom-verzekering, gewapende guards, prikkeldraad of in een konvooi varen. Wij helpen bij de verzekering, maar klanten moeten daarnaast zelf regelen dat zij aan die eisen voldoen.’
Hoe ziet u de Nederlandse maritieme sector, hoe ligt onze vloot erbij?
Henk Peter: ‘De Nederlandse zeevaart bestond vroeger veelal uit kapitein-eigenaren, kleine familiebedrijven, maar die hebben het de afgelopen dik tien jaar erg zwaar gehad en we zijn een heel aantal van hen kwijtgeraakt. De markt is meer en meer geconsolideerd, samengegaan in grotere partijen. Dat maakt dat onze klanten nu veel professioneler geordend zijn dan pakweg tien jaar geleden. Gelukkig hebben wij nog meerdere rederfamilies in onze portefeuille die óók sterk geprofessionaliseerd zijn. Over het algemeen zijn onze relaties dus mondiger geworden en meer risicobewust, en daardoor prettige partijen om mee te werken.’
Is dat een extra uitdaging voor NNAM?
Henk Peter: ‘Het houdt ons scherp om elke keer maatwerk te leveren. We vinden het nog steeds een heel leuke, uitdagende sector. De markt is constant aan het bewegen. Anders dan met een woonhuisverzekering, die je één keer afsluit en dertig jaar dienstdoet, moet de reder elke twaalf maanden het hele pakket weer opnieuw inkopen. Op het moment dat de polis is afgesloten, moet je eigenlijk alweer nadenken over de volgende.’
Tot slot, heeft u nog een tip voor de leden van NNPC?
Martin: ‘Sluit in ieder geval je verzekering af bij NNAM. [lacht] Er zijn niet zoveel spelers in de Nederlandse markt die doen wat wij doen. Wij bieden net als NNPC persoonlijk contact met onze relaties. Wij kennen je. We hoeven geen polisnummer te horen als je ons belt, maar weten wie we aan de lijn hebben.’
Henk Peter: ‘Dat is onze meerwaarde: lokaal sterk!’
Neem contact op
Zoekt u naast uw P&I-verzekering aanvullende verzekeringen, bijvoorbeeld casco, of vaart u binnenkort door gebieden met een verhoogd risico vanwege oorlog, piraterij of sancties? Dan kunt u uitstekend terecht bij NNAM. Zij helpen u graag alle risico’s af te dekken en kunnen u exact vertellen wat u nodig heeft.