Het Internationale Verdrag van Hongkong voor het veilig en milieuverantwoord recyclen van schepen (HKC) werd in 2009 in Hongkong, China, aangenomen en zal op 26 juni 2025 in werking treden.
Schepen kunnen gevaarlijke stoffen bevatten zoals asbest, zware metalen, koolwaterstoffen en stoffen die de ozonlaag aantasten. Het doel van het HKC is te waarborgen dat schepen geen onnodige risico’s vormen voor de gezondheid en veiligheid van de mens, noch voor het milieu, wanneer zij worden gerecycled. Het HKC pakt deze problemen aan en streeft tegelijkertijd naar betere arbeids- en milieuomstandigheden in scheepsrecyclingbedrijven wereldwijd.
Dit verdrag wordt gehandhaafd door twee belangrijke elementen:
- Alle schepen van meer dan 500 GT moeten een gecertificeerde inventaris van gevaarlijke materialen (IHM) hebben.
- Scheepsrecyclingbedrijven (SRF) moeten een vergunning hebben en een Scheepsrecyclingbedrijfsplan opstellen waarin aandacht wordt besteed aan de veiligheid van werknemers en hun training, en alleen schepen accepteren die aan de HKC-vereisten voldoen.
Volgens het HKC moeten alle schepen een eerste inspectie ondergaan om hun inventaris van gevaarlijke materialen te verifiëren, periodieke hernieuwde inspecties tijdens hun operationele levensduur en een eindinspectie vóór recycling. Schepen die momenteel in gebruik zijn, moeten aan deze vereiste voldoen tegen 26 juni 2030 of eerder als zij voor die datum worden gerecycled.
Aangezien schepen onder EU/EAA-vlag al een gecertificeerde IHM moeten hebben om te voldoen aan de EU-verordening inzake scheepsrecycling (EU SRR), verwachten we dat de vereisten onder het HKC een beperkte impact zullen hebben op onze leden. We moedigen echter elk lid aan om te controleren of zij aan de vereisten voldoen.
Meer informatie over het HKC vindt u hier: HKC Info
Voor vragen of opmerkingen over dit onderwerp kunt u contact met ons opnemen via underwriting@nnpc.nl of telefonisch op +31(0)50 534 321.