De China MSA, het overheidsorgaan van China dat over alle zaken gaat die te maken hebben met veiligheid van de scheepvaart en maritieme industrie, heeft nieuwe wet en regelgeving gepubliceerd over monitoring van scheepsmanagers en inspecties van schepen. Deze nieuwe regelgeving is op 1 december 2023 ingegaan en heeft daarmee de regelgeving uit 2014 vervangen. De wijzigingen gelden voor alle schepen die in Chinese wateren navigeren, aanmeren of opereren.
De wijzigingen betreffen met name een verruiming van de criteria voor een speciale follow up inspectie. Met andere woorden: een schip (of manager) komt vanaf 1 december sneller/makkelijker op de inspectielijst terecht. Eenmaal op deze lijst betekent dit dat er op de betreffende schepen, zonder dat er rekening gehouden wordt met het schema van het schip, verplichte inspecties uitgevoerd worden bij het binnenkomen van een haven, als de omstandigheden dit toestaan. Daarnaast zal de manager van het genoemde schip vaker en strenger gecontroleerd worden en wordt er naar rectificaties van eerdere controles gekeken.
Op basis van deze nieuwe regelgeving zullen de volgende schepen op de lijst voor een speciale follow-up inspectie komen te staan:
- Schepen die in de afgelopen twaalf maanden minimaal twee keer tijdens een inspectie van Port State Control (PSC) in detentie zijn gehouden.
- Schepen die in de afgelopen twaalf maanden twee keer een boete hebben ontvangen van maritieme administratie autoriteiten voor serieuze illegale activiteiten zoals ontoereikende bemanning, het onrechtvaardig uitzetten van het AIS systeem of overlading.
- Schepen die na het begaan van een maritieme administratieve overtreding hun verantwoordelijkheid niet accepteren of eraan proberen te ontkomen.
- Schepen die gesjoemeld hebben met certificaten of conversies hebben uitgevoerd op het schip zonder goedkeuring en inspectie van de scheepsinspectie organisaties.
- Schepen die betrokken zijn geweest bij grotere of meerdere verkeersongelukken op het water en daarbij minimaal 50% verantwoordelijkheid dragen.
- Schepen die onder het management vallen van bedrijven vallen die op de lijst staan.
- Schepen die op de lijst voor een speciale follow-up komen volgens de “Provision on the Maritime Law Enforcement Assistance in Investigation”.
- Schepen die volgens de China MSA in aanmerking komen voor follow-up inspecties.
Het is uiteraard wel mogelijk om weer van deze lijst af te komen, maar dit kan pas na drie maanden en als er een follow up inspectie is uitgevoerd door een lokale MSA waarbij er geen problemen gevonden zijn. Vervolgens kan er een aanvraag voor verwijdering worden ingediend.
Dit is een omslachtig en tijdrovend proces en wij willen dan ook adviseren om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Dat kan ook door, net als altijd, de internationale conventies en lokale wetgeving strikt te volgen en daarnaast volledig voorbereid op een PSC inspectie een haven binnen te gaan.
Bij verdere vragen kunnen leden ten allen tijde contact opnemen met NNPC via underwriting@nnpc.nl.