Vanaf 1 januari 2025 moeten offshore en algemene vrachtschepen met een bruto tonnage (GT) van meer dan 400 voldoen aan de Monitoring, Rapportage en Verificatie (MRV) regelgeving van de Europese Unie. Dit kader verplicht schepen om hun broeikasgas (BKG) emissies te monitoren, rapporteren en verifiëren.
De EU MRV-regelgeving omvat emissies van kooldioxide (CO2), methaan (CH4) en stikstofoxide (N2O). Schepen moeten gegevens rapporteren over emissies, vervoerde lading, afgelegde afstand en tijd op zee aan een centrale database. Deze informatie zal jaarlijks openbaar worden gemaakt op het niveau van elk individueel schip.
Met de implementatie van Verordening (EU) 2023/957 op 1 januari 2025 zal de reikwijdte van de EU MRV uitbreiden naar:
- Offshore schepen boven de 5.000 GT
- Offshore schepen en algemene vrachtschepen tussen 400 en 5.000 GT
Bepaalde categorieën schepen zijn vrijgesteld van deze regelgeving, waaronder:
- Oorlogsschepen en marinehulpschepen
- Vissersschepen of visverwerkingsschepen
- Schepen die niet door mechanische middelen worden voortbewogen
- Overheidschepen die voor niet-commerciële doeleinden worden gebruikt
Daarnaast zullen vanaf 1 januari 2027 offshore schepen boven de 5.000 GT worden opgenomen in het EU Emissiehandelssysteem (EU ETS), met als doel de BKG-emissies in de maritieme sector verder te verlagen. Onder de EU MRV-regelgeving wordt een haven van aanloop gedefinieerd als elke stop waar een schip lading laadt of lost, passagiers in- of uitstapt, of waar offshore schepen stoppen om bemanningsleden te vervangen.
De Europese Commissie wordt verwacht verdere richtlijnen uit te geven om de verplichtingen voor offshore schepen onder de EU MRV- en EU ETS-regelgeving te verduidelijken. Voor de goede orde verwijzen wij naar onze eerdere circulaires: