Het Europees Parlement heeft op 10 april 2024 het pakket maritieme veiligheid (“Maritime Safety Package”) aangenomen. Dit pakket werd eerder in juni 2023 door de Europese Commissie gepresenteerd en heeft tot doel de maritieme regelgeving van de EU met betrekking tot veiligheid en preventie van verontreiniging te actualiseren. Het pakket bevat eveneens een voorstel om de verordening inzake het Europees Agentschap voor maritieme veiligheid (EMSA) te herzien.
Het Parlement heeft uitvoerig stilgestaan bij de containerramp met het MS “MSC Zoe”, vooral bij het feit dat er ruim vijf jaar na de ramp nog altijd 800.000 kilo aan ladingresten op de zeebodem liggen. Dit incident heeft er mede voor gezorgd dat in het pakket strengere eisen zijn opgenomen over het controleren van de wijze waarop containers worden vastgezet en op de arbeidsomstandigheden aan boord. De overige belangrijkste herzieningen worden als volgt samengevat:
- Het onderzoek van een veiligheidsincident dient efficiënter en sneller plaats te vinden. Een onderzoek moet binnen twee tot twaalf maanden na een incident zijn afgerond. De werk- en leefomstandigheden aan boord, die van invloed kunnen zijn geweest op het ongeval, dienen ook in het onderzoek meegenomen te worden.
- De selectiecriteria op grond waarvan schepen worden geïnspecteerd zullen worden aangescherpt. Milieugerelateerde problemen zullen zwaarder gaan wegen bij het bepalen van het risicoprofiel van een schip.
- Met de herziene richtlijn vlaggenstaateisen is het verplicht dat schepen minimaal eens in de vijf jaar worden geïnspecteerd. Deze inspecties zullen zich niet alleen richten op de veiligheid, maar ook op de milieuprestaties van de schepen en op de arbeidsomstandigheden van bemanningsleden.
- Om transparantie te vergroten en het toezicht te stroomlijnen, zal binnen vijf jaar na de inwerkingtreding van de nieuwe regels een EU-databank worden opgezet voor schepen die de vlag van een lidstaat voeren.
- De lijst met stoffen die verboden zijn om te lozen, zoals olie en schadelijke vloeistoffen, wordt uitgebreid naar rioolwater, afval en residuen van scrubbers.
Lidstaten hebben nu 2,5 jaar de tijd om de nieuwe bepalingen in nationaal recht om te zetten en zich voor te bereiden op de implementatie daarvan. Leden die verdere vragen hebben over dit onderwerp worden uitgenodigd contact op te nemen met het NNPC-claims team via claims@nnpc.nl.