Nog steeds houdt de coronapandemie ons dagelijks bezig. Intussen hebben wij een aantal gevallen met besmettingen aan boord gehad waarbij schepen in quarantaine zijn geplaatst. In dergelijke gevallen wordt meestal een vaarverbod opgelegd en conform Europese richtlijnen worden de besmette bemanningsleden voor 10 dagen in isolatie geplaatst.
De vraag is dan vaak of bemanningsleden zich aan boord moeten isoleren of dat er ook mogelijkheden zijn om aan de wal te isoleren en het schip intussen weer te laten varen. Bij isolatie aan boord van een schip zit men vast aan een minimale periode van 10 dagen niet kunnen varen. Daarbij is er ook het risico voor verdere verspreiding van het virus aan boord van het schip, waardoor mogelijk de quarantaine moet worden verlengd. Daarnaast is het zo dat de bemanningsleden die niet positief zijn getest zijn maar wel in contact geweest zijn met besmette bemanningsleden, zich vaak ook moeten isoleren.
In veel gevallen is het vervangen van de volledige bemanning de enige manier om het virus aan boord te kunnen elimineren en om het schip weer te kunnen laten varen. Dit is uiteraard afhankelijk van of een bemanningswissel door de autoriteiten wordt toegestaan en of dit kostentechnisch gezien wel de beste keuze is. De betreffende rederij zal moeten afwegen of 10/14 dagen stilliggen opweegt tegen de kosten die gemaakt worden bij het vervangen van de bemanning, de verplichtingen richting de bevrachter en de noodzaak de lading op bestemming te krijgen. De belangrijkste kostenposten hierbij zijn gederfde inkomsten (huur) en de kosten voor de bemanning (o.a. accommodatie en dubbele loonkosten). Tevens zal men het schip, gedurende de bemanningswissel, moeten laten desinfecteren. Afhankelijk van de omvang van alle bijkomende kosten en bereidheid van de autoriteiten om mee te werken wordt in sommige gevallen geconcludeerd dat het vervangen van de bemanning simpelweg geen optie is.
Indien een bemanningswissel kan worden gerealiseerd dan kan een schip meestal veel eerder vertrekken. Onlangs kregen wij bijvoorbeeld een melding van één van onze leden dat er aan boord van het betreffende schip meerdere bemanningsleden positief waren getest op corona. De autoriteiten hadden voorgeschreven dat het schip 10 dagen in de haven moest blijven en pas mocht uitvaren nadat iedereen weer negatief was getest. Gelukkig konden wij met behulp van onze correspondent een geschikte locatie vinden om de bemanningsleden onder te brengen tegen redelijke kosten en stemden de autoriteiten in met een bemanningswisseling. Uiteindelijk kon het schip binnen 5 dagen zonder beperking vertrekken.
De kans op besmetting is op dit moment nog altijd groot en de gevolgen van besmetting aan boord kunnen aanzienlijk zijn. Het advies is dan ook om besmetting van bemanningsleden zoveel mogelijk tegen te gaan door de aanbevolen preventiemaatregelen in acht te nemen. Mocht er aan boord toch sprake zijn van besmetting, dan is het zaak de Club tijdig te informeren zodat de gevolgen hiervan zo snel mogelijk kunnen worden beperkt.