We wijzen onze leden op een aanzienlijke verhoging van de administratieve boete voor (olie)verontreiniging die onlangs door de Turkse autoriteiten is aangekondigd.
In het geval van vervuiling in Turkse wateren kan een schip een administratieve boete krijgen zoals bepaald door de Turkse Milieucode nr. 2872. De bedragen van de bestuurlijke boetes worden jaarlijks herzien en zijn nu voor 2022 aanzienlijk verhoogd met 36,20% (t.o.v. 2021).
Het bedrag van de administratieve boete is afhankelijk van het soort vervuiling en het bruto tonnage (GT) van het schip. Voor een gedetailleerd overzicht van de bedragen per type vervuiling verwijzen we naar de circulaire van de Turkse P&I-correspondenten Atlas P&I, toegankelijk via volgende link.
Wanneer verontreiniging wordt geconstateerd, zal het schip worden vastgehouden totdat de administratieve boete is betaald of totdat zekerheid is gesteld. In sommige gevallen wordt een Club LoU geaccepteerd en anders moet er een bankgarantie worden afgegeven. Bij herhaalde overtreding worden de boetes verdubbeld en kunnen ze verdrievoudigd worden als de nieuwe overtreding binnen drie jaar na een eerder incident plaatsvindt.
Een boete kan worden verlaagd wanneer het schip passende maatregelen heeft genomen om de impact te beperken en ervoor heeft gezorgd dat maatregelen zijn genomen om de vervuiling op te ruimen. Ook als een boete onmiddellijk wordt betaald, kan een korting worden toegepast.
Scheepseigenaren hebben het recht om binnen 30 dagen beroep aan te tekenen tegen een administratieve boete door een aanvraag in te dienen bij de administratieve rechtbank. Leden moeten er rekening mee houden dat de betaling van de boete niet noodzakelijkerwijs moet worden beschouwd als een erkenning van aansprakelijkheid en dat het veelal mogelijk is om tegen de boete in beroep te gaan, zelfs nadat deze is betaald.
Voor de goede orde komt deze bestuurlijke boete bovenop de eventuele aansprakelijkheid voor de directe kosten van olieverontreiniging inclusief saneringskosten of eventuele strafrechtelijke aansprakelijkheid. Of de boete onder de P&I dekking valt zal per geval moeten worden beoordeeld aan de hand van de feiten en omstandigheden van het incident.
We verzoeken onze leden om elk incident dat aanleiding geeft tot vervuiling te melden aan claims@nnpc.nl. In dat geval assisteren wij graag samen met lokale correspondenten ter mitigatie van aansprakelijkheid en/of kosten.